#82014 - 04/01/2005 17:36
I gamle dager
|
2mas
Jeg elsker Kjernen.com

Registered: 16/05/2000
Loc: Trondhjem
|
Er smått i ekstase nå. Var på skattejakt på biblioteket i ettermiddag, og fant fram følgende tre godbiter:
- Rosenborg Ballklub 50 år, 1967 - Rosenborg Ballklub 60 år, 1977 - Patriot-avisa - en jubileumsavis om RBK gjennom 75 år, 1992
Kun førstnevnte var til utlån, men det hadde egentlig ikke så mye å si: 60-årsjubileumsboka tok for seg 1967-1977 (der den forrige sluttet), en periode som jeg allerede har godt dekket i bl.a. Troillungan, mens Patriotavisa var litt for kortfattet; i alle fall ikke noe nytt for meg som har satt meg godt inn i historien fra før.
Boka som utkom til 50-årsjubileet derimot - det var saker! Ettersom det moderne RBK så vidt var født da den kom ut; kun to NM-gull, er det mye fokus på historien før 1960. Her er det lagoppstillinger, sesongoppsummeringer, lagbilder osv. helt tilbake til Odd-tida! Imponerende!
Har så vidt rukket å bla i go'boka ennå, men her en smakebit:

Klokkesvingen en gang på 60-tallet - virkelig noe for puben!
|
|
|
|
|
|
#82015 - 04/01/2005 21:23
Re: I gamle dager
[Re: 2mas]
|
2mas
Jeg elsker Kjernen.com

|
Noen husker kanskje at jeg la ut følgende programblad-forside her på forumet for noen år siden:
Den nevnte "Patriotavisa" skriver ganske mye om denne kampen. Årsaken er at "ettervirkningene" gjorde at Rosenborg ikke ble cupmestere høsten 1962:
Noen dager senere møtte RBK 2. divisjonslaget Vard Haugesund i semi'n, men slitne rosenborgere gikk på et sjokktap (2-4 e.e.o.) foran et rekordpublikum på 24 591 på renoverte Lerkendal stadion. Dermed var det rogalendingene som fikk møte Gjøvik/Lyn i finalen.
Fra "Patriotavisa":
«Rosenborg var i Skottland uken før semifinalen, i Trondheims skotske vennskapsby Dunfermline, på sin første skikkelig utenlandsreise, og tapte for det stedlige skotske 1. divisjonslaget.
Dunfermline hadde den senere så berømte Jock Stein (Celtic og Skottland) som manager, og skottene spilte i et tempo som lå langt over det RBK var vant til. Rosenborg-guttene hadde en temmelig slitsom reise, men opplevelsesrike dager og lærte mye på en strålende tur.
Men Skottland-turen fikk av forståsegpåerne skylden for at det ikke ble cupfinale i 1962.»
Adresseavisen hadde for øvrig reporter på plass i Skottland under kampen, og han kunne melde om at RBK takket være mye flaks holdt Dunfermline til 0-0 ved pause. I 2. omgang kjørte skottene over Rosenborg, og vant til slutt 3-0 foran 10 000 tilskuere i flomlysene.
|
|
|
|
|
|
#82017 - 04/01/2005 21:36
[Re: 2mas]
|
Bowler
Jeg elsker Kjernen.com

Registered: 19/03/2002
Loc: Las Vegas
|
Quote:
Er smått i ekstase nå. Var på skattejakt på biblioteket i ettermiddag, og fant fram følgende tre godbiter:
- Rosenborg Ballklub 50 år, 1967 - Rosenborg Ballklub 60 år, 1977 - Patriot-avisa - en jubileumsavis om RBK gjennom 75 år, 1992
Kun førstnevnte var til utlån, men det hadde egentlig ikke så mye å si: 60-årsjubileumsboka tok for seg 1967-1977 (der den forrige sluttet), en periode som jeg allerede har godt dekket i bl.a. Troillungan, mens Patriotavisa var litt for kortfattet; i alle fall ikke noe nytt for meg som har satt meg godt inn i historien fra før.
Boka som utkom til 50-årsjubileet derimot - det var saker! Ettersom det moderne RBK så vidt var født da den kom ut; kun to NM-gull, er det mye fokus på historien før 1960. Her er det lagoppstillinger, sesongoppsummeringer, lagbilder osv. helt tilbake til Odd-tida! Imponerende!
Har så vidt rukket å bla i go'boka ennå, men her en smakebit:

Klokkesvingen en gang på 60-tallet - virkelig noe for puben!
Jævlig bra. Mer er ikke å si. Pøbbfolka bør ta tak i dette ! Eventuelt som kulturminister i Kjernen.
|
|
|
|
#82018 - 04/01/2005 21:45
[Re: Lond]
|
2mas
Jeg elsker Kjernen.com

|
Quote:
jeg venter til et evt medlemsblad kommer ut
La tidligere i dag merke til følgende forsidesak, datert 29.10: "Som ikke det er nok vil du også få tilsendt en CD sammen med medlemsbladet som sendes ut i løpet av et par ukers tid (jaaadaaa, vi veit utmerket godt at det burde vært sendt ut for lenge siden)."
Det er fortsatt denne utgaven du/folk venter på, ja? "Fryktet" et øyeblikk at jeg hadde gått glipp av et medlemsblad.
|
|
|
|
|
|
#82020 - 04/01/2005 22:00
[Re: Bowler]
|
2mas
Jeg elsker Kjernen.com

|
Quote:
Jævlig bra. Mer er ikke å si.
Litt usikker på om du sikter til boka, eller undertegnedes dektektivarbeid. 
I alle fall: "Rosenborg Ballklub 50 år" er en herlig bok!
Den inneholder fullt av fine, klare bilder helt tilbake til 1923, samt mange bilder fra tidlig 60-tall som jeg ikke har sett i andre RBK-bøker.
Blant godbitene er overrekkelsen av Kongepokalen under cupfinalebanketten i 1960 (pokalen ble altså ikke delt ut på Ullevaal), jubelbilder fra Torvet samme kveld samt diverse hockey- og håndball-lagbilder.
Tror det vil ryke av skanneren etter hvert!
|
|
|
|
|
|
Moderator: haavarl, Christian Brondb, Tommy Iversen, Bengal, Thomas J., Diabolic, bolgebah, Alf Eliassen, olag
|
4473 Members
8 Forums
5817 Topics
168312 Posts
Max Online: 222 @ 26/06/2007 18:47
|
|
|