#1555 - 17/11/2000 16:57
Rosenborg Ballklub sitt intektspotensiale

|
Anonymous
Anonymous
Unregistered
|
Denne debatten har versert en stund, med få og faste deltakere. Det gjelder RBK sin evne til å skaffe seg nok penger uten å selge spillere, og uten å være avhengig av direkteinnskuddene fra UEFA Champions Lague. For den vanlige Kjernen-medlem er antakeligvis kjedelig og uinteressant å ta opp dette temaet. Syngingen og kampene er naturligvis viktigst. Men jeg synes enmet burde engasjere flere.Jeg har kommet over tall fra Brøndby for sesongen 97-98, der en antyder at samlet inntekt fra et begrenset antall sponsorer, og en sponsorprogram der kun en sponsor får plass på drakta. En må også huske på at Brøndby dette året hadde begrensede Europa-opptredener, slik at markedsverdien ikke er uvanlig høy av den grunn. Det tall en oppererer med er: sitat: ".........03.03.98 Rekord-overskud i Brøndby - For Brøndby IF går det ikke blot godt på banen, men ligeledes økonomisk. Mesterklubben fremviser et rekordstort overskud på 28,3 mio kr. før skat - og 23,3 mio kr. efter skat. Det betyder at egenkapitalen nu er på hele 112,3 mio kr. De stærkt forøgede indtægter skyldes en markant stigning i sponsor- og reklameindtægter på ca. 23 %. Sponsorernes bidrag er nu på´26,7 mio kr mod 21,7 mio kr. i 1996. Entré-indtægterne er steget fra ca. 20 mio kr. til 23,5 mio kr. i 97. Salget af Peter Møller og Dan Eggen til henholdsvis PSV Eindhoven og Celta Vigo indbragte 19 mio kr..........." sitat slutt. Nå har jeg ikke de eksakte tall for RBK for den samme periode, men det er klart at det var betydelig lavere. Selv med flere års deltakelse i UEFA Champions League kom ikke de rene reklameinntektene opp mot hva Brøndby hadde på samme tid. Etter mitt syn , og det har jeg forfektet før, må RBK bli mye flinkere til å skjønne sitt potensiale. Man må bli mer uredd når det gjelder å tyne penger ut av næringslivet. De store aktørene som på mange måter har satt pengegaloppen igang, bør bidra mer når utgiftene til lønninger og administrasjon skal betales. For eksempel synes jeg at en burde få mer penger fra aktører som TV3 og ViaSat. Det sier seg selv at det er mer å hente der enn hos Byggern og Svenil. Avslutningsvis vil jeg også argumentere for en freshere og mer stilren image for klubben. Det vil øke salg av replikatrøyer, og innby til at én stor aktør vil kunne kjøpe seg inn på trøya, slik man opplever at bl.a. Brøndby og AIK har fått til. Rart at man er opptatt av slike ting som supporter ? Egentlig ikke. Når man er lei av overlessede spillertrøyer og mas om overgang til s.k. "proffspill" gjør man alt for å presse på for at klubben skal kunne løse disse problemene og bli med blant de store gutta i fotballverdenen, - de som greier å ta kapitalen i nakken ved egen hjelp.
|
|
|
|
|
|
#1556 - 20/11/2000 09:11
Re: Rosenborg Ballklub sitt intektspotensiale
|
selleck
Entusiast
Registered: 16/08/2000
Loc: Overhalla/Trondheim
|
Helt enig Loke! RBK driver en slags form for misforstått snillisme. De skal fremheve de lokale næringslivsaktørene i område, for å vise sin regionale identitet. Problemet er at dette blir feil på flere måter. Greit med en stor "lokal" sponsor. MEN; 1. Lokale aktører vil ikke øke sponsorinntektene, og 2. RBK støvsuger sponsorinntekter bort fra andre idrettslag i Tr.heims regionen. Jeg mener RBK burde ha satset på en stor aktør som f.eks. Playstation (var visst forhandlinger på gang) istedet for REMA 1000. Reitan presterte t.o.m. å si at reklameavtalen var for dyr. Fra et faglig markedsføringssynspkt. har han muligens et poeng - men det er egentlig ganske irrelevant så lenge noen andre er villige til å betale mer! Spillere som drar fra RBK gjør det for å tjene mer penger. Uheldigvis må vi nok innse at spillerlønningene også i RBK vil øke betydelig i mange år enda. Dessuten vil man etterhvert bli nødt til å gå utenfor Norge for å hente spillere, og da vil lønn være et viktig trekkplaster. RBK som organisasjon vil bli nødt til å være et forretningsselskap enten man liker det eller ikke. Men det betyr ikke at publikum vil svikte RBK slik NAE hevder. I statene har de jo drevet forretningsmessig i mange ti-år, og jeg tror ikke engasjementet har falt betydelig blant fansen der... (tror--- )...
------------------ djåohæn
|
|
|
|
|
|
#1557 - 27/05/2001 00:01
|
Anonymous
Anonymous
Unregistered
|
Nå har det kommet frem i media at Klubben søker nye og større sponsorer. Forhåpentligvis vil det føre til at vi får en drakt med kun EN hovedsponsor og brodert tiårs-stjerne i gull etterhvert. Her følger gladmeldingen fra adressa.no : "........Jakter nye sponsorer utenlands Rosenborg går utenlands etter flere sponsorkroner, men vil fremdeles beholde de lokale. - Vi ser et vekstpotensial i det internasjonale og nasjonale sponsormarkedet. Fordi laget vårt har vært så stabilt over en veldig lang periode mener vi at muligheten for å få med flere større selskaper, sier markedsdirektør Hans Gunleiksrud. Flere av de avtalene Rosenborg har i dag går ut i løpet av året. RBK håper selvfølgelig å fornye så mange som mulig, samtidig med at de forsøker å øke inntektene på sponsorsiden ved å fri til de med store pengesekker. RBK har allerede avtale med flere firma som opererer internasjonal, men tror det ligger et potensial til samarbeid med flere av de virkelig store aktørene. -Ikke plass til alle Klubben er i gang med å reforhandle avtalene som går ut i år. Gunleiksrud sier at han for Rosenborgs del ser positivt på utviklingen i sponsormarkedet. Selv om Rosenborg ønsker å knytte til seg flere store aktører, vil ikke klubben gi slipp på de lokale. - Våre lokale sponsorer er små i forhold til de nasjonale og internasjonale. Likevel er det veldig viktig for oss å ha med de små fordi disse har et eierskap til klubben som er betydningsfullt. Og totalt sett er det viktig å øke inntektene ettersom utgiftene, spesielt lønningene til spillerne, stadig øker, sier Gunleiksrud. Likevel er det klart at Rosenborg ikke har plass til alle som vil være med fordi klubben sitter på begrensede rettigheter. Dette i stor kontrast til de andre lagene som sitter med smuler på sponsorsiden i forhold til det Rosenborg drar inn. Lokalt er det et stort problem å få ting til å gå i hop økonomisk. Men selv om Rosenborg skulle avslutte samarbeid med noe av det lokale næringslivet, tror ikke Gunleiksrud at det automatisk vil løse problemet for andre lag i distriktet. - Skjevt inntrykk -Jeg mener at det er et skjevt inntrykk at vi støvsuger sponsormarkedet for klubber som TIK, Heimdal, Byåsen og Strindheim. Kampen står ikke bare mellom Rosenborg og de andre, men mye mellom idretten eller andre kanaler som media. Hvis en sponsor har brukt et visst antall kroner på Rosenborg og velger å kutte samarbeidet, er det ikke noe som tilsier at pengene går til andre innen idretten. Da er heller sjansen stor, for at næringslivet velger å bruke penger på for eksempel annonsering i Adresseavisen, sier Gunleiksrud. Avtalen med Reitans Rema 1000 er én av avtalene som går ut i løpet av sesongen. - Avtalen med vår hovedsponsor er en kontinuerlig prosess. Vi er i gang med drøftingen av en fornyelse av avtalen, men jeg ønsker ikke å si mer enn at samarbeidet oss i mellom er og har vært godt, sier Gunleiksrud.  [ 26 May 2001: Message edited by: loke ]
|
|
|
|
|
|
#1558 - 26/05/2001 15:53
|
Anonymous
Anonymous
Unregistered
|
Det står da klart og tydelig at klubben ikke vil gi slipp på sine lokale sponsorer. Jeg vil forøvrig peke på at Brøndby spilte kvartfinale i UEFA-cupen i 96-97-seongen, altså sesongen før den du nevner over. Det er denne sesongen sponsorene har å forholde seg til når de inngår en avtale for 97-98-sesongen. Dette gjør markedsverdien til klubben høyere enn den normalt ville ha vært.Men jeg er ikke uenig med deg i poengene dine. Bevare meg vel.
|
|
|
|
|
|
#1559 - 29/05/2001 09:06
|
Anonymous
Anonymous
Unregistered
|
Rosenborg spilte jo kvartfinale mot Juventus i 96/97 sesongen! Allerede da skulle da vi hatt langt større inntektspotensiale!
|
|
|
|
|
|
#1560 - 29/05/2001 13:21
|
Anonymous
Anonymous
Unregistered
|
Rosenborg har spilt hvert år i mesterligaen nå i snart et tiår. Brorparten av åra med en hovedsponsor som betalte 900.000 pr. år. I løpet av denne perioden hadde både Brann og Stabæk større sponsorinntekter. Noen har gjort en for dårlig jobb, så enkelt er det. Man har rett og slett ikke skjønt sin egen verdi på markedet. Dessuten , Asgeir, man kan fortsette med lokale sponsorer, men samtidig prøve å vinne forståelse for at drakta kun kan bære den største av dem. Det blir sikkert plenty med reklameplass på nye Lerkendal for skiltprodusenter, matvarematadorer og filialer av den danske bank[ 29 May 2001: Message edited by: loke ]
|
|
|
|
|
|
#1562 - 29/05/2001 16:52
|
Anonymous
Anonymous
Unregistered
|
Jeg bryr meg mest om hvordan RBK kan hente inn mest mulig penger med færrest mulig sponsorer, Stein Nervik. Slik at en kan lønne spillere, og bygge opp en klubbadministrasjon uten ørten sponsorer som hver betaler fra 15.000 til 50.000 i året og som på død og liv skal ha plass på tribunen på steder der fansen skulle stått. Færre og større sponsorer ( ta kapitalen på dens egne premisser ), færre og mindre eksponere VIP - plasser på Lerkendal. Ellers er jeg meget lite engasjert i politikk, Stein Nervik, i motsetning til visse andre folk.....Ser ikke noe motsetning i det jeg. Finere drakt blir det også, kanskje krever en større sponsor at logoen skal være den eneste på drakta, og at den trykkes i litt mer standsmessige materialer enn de plastikkmarkene damene på adidas-trykkeriet på Gjøvik driver og klistrer på alle draktene nå i dag. Kanskje også brudert gullstjerne....hvem vet Men det er vel for stormannsgalt, tenker jeg. Må pase seg for å stikke nesa for langt ut i Trondheim by..... 
[ 30 May 2001: Message edited by: loke ]
|
|
|
|
|
|
#1564 - 29/05/2001 18:34
|
Anonymous
Anonymous
Unregistered
|
Ja....Man er enige om at det er ille å selge seg. Før hadde man klubbfølelse, reklamefrie drakter og stadia. Men man er likevel enige om at det er en dyd av nødvendighet. Da skulle det vel bare mangle at man skulle selge seg dyrest mulig, eller hva Stein. RBK kjenner ikke taksten sin godt nok, eller man har hatt en elendig takstmann............
|
|
|
|
|
|
Moderator: haavarl, Christian Brondb, Tommy Iversen, Bengal, Thomas J., Diabolic, bolgebah, Alf Eliassen, olag
|
4427 Members
7 Forums
5760 Topics
161564 Posts
Max Online: 222 @ 26/06/2007 18:47
|
|
|